tirsdag den 27. september 2016

Frankrig den 22.6. – 9.7.2016

Bourggenay er en lille hyggelig havn. Byen er ikke ret stor, og vi kan mærke, at det er franske priser, det skal vi lige vænne os til efter Spanien.
Vi møder danske Helle, der sammen med Engelske Cavin, sejler i en Windy motorbåd som hedder Njord. De bor i London, og sejler en del her på den Franske vestkyst, så vi får nogle gode tip vedr. havne og øer i området. Vi har en hyggelig aften sammen med dem inden de sejler videre sydpå. Det er Sct. Hans aften, men det er tilsyneladende ikke noget de gør noget ud af her. Vi ringer hjem og snakker med Lars og Marius, det er Marius´ fødselsdag. Dejligt at snakke med dem, Lars vil prøve, om de kan få en rejse herned, så det passer, når vi er færdige hos Lagoon, da har de ferie.

Vi har 2 overnatninger før vi vælger at sejle videre, vi skal lidt nordpå for at komme til Les Sables d´Olonne, der er 6 sømil til derop. Selv om vi har modvind, vælger vi at sætte Code Zeroen, for at den kan blive tørret og pakket væk. Vi krydser lidt med den, det går fint, da der ikke er ret meget vind. Det er dejligt solskin, så det lykkes også fint at få den tørret.
Niels har købt nyt fiskegrej, som skal afprøves, og minsandten om han ikke fanger en lille makrel. Den er lige passende til vores frokost, og den smager fantastisk.

Les Sables d´Olone:
Vi sejler ind til Lagoons bro, det er fredag, og der er ikke plads til os, vi har først en tid fra mandag.
Vi snakker med den danske forhandler, så de er klar over, at vi er ankommet. Han lover at give besked til Lagoon, og give dem Niels´ telefonnummer og mailadresse, så de kan komme i kontakt med os.
Vi sejler om i den tidligere industrihavn, som nu ud over at være fiskerihavn, er lavet til Marina. Det er ret dyrt at ligge her, til gengæld er det gratis at bruge vaskemaskine, så jeg får vasket alt vores vasketøj.
Samme strand, samme sted ved høj og lavvande

Vi hygger os her weekenden over. Det er en fin by, og der er en flot badestrand, med meget tidevand. Vi oplever, at Frankrig vinder 8. dels finalen i fodbold, folk jubler, men det er nu ikke helt den samme jubel som hjemme, når DK vinder. Øllene på restauranter koster 3 euro for 25cl., det kunne vi få ½ liter incl. tapas for i Spanien.
Vi sejler ind i nærheden af Lagoon broen igen, så vi er klar til mandag morgen. Mandag kommer der en flink mand, som skal lave de ting der er aftalt.
Han virker dygtig og effektiv, og han ved, hvad han har med at gøre, så det er en rar fornemmelse. Der er en del småting, som vi har reklameret over inden købsgarantien udløber og han er netop færdig med at udbedre tingene, da familien fra Brejning ankommer, og vi er fuldt ud tilfredse med hans arbejde. Vi har lejet en bil, og henter dem i Nantes. Det er fantastisk dejligt at se dem igen efter ca. 1 år, de besøgte os i Holland sidste sommer. Skønt at se begge børnene, og hvordan de har udviklet sig siden sidst, der er især sket meget med Marie, som nu er godt 2 år og har lært at gå, og siger en del.
Vi udnytter at have bilen, og kører en tur alle sammen. Jeg har fået materiale på turistkontoret, og da vi er i et vinland, er vi enige om, at vi må se noget mht. vinproduktion. Jeg spurgte specifikt efter dette på turistkontoret, og fik et par adresser. Vi finder det ene, og det eneste vi finder, er en vinforretning og en dame, der sælger vin og andet turist… Hun snakker kun fransk. Jeg viser hende brochuren, og spørger hvad vi kan se her, og hun peger rundt i forretningen. Det var en skuffelse, og vi kører videre.

Vi køber lidt flutes og pålæg, som vi spiser i en lille park

Derefter finder vi havsaltproduktionen. Det er spændende.
En lille forretning sælger havsalt med havtorn

Hen på eftermiddagen sejler vi fra Les Sables D´Olone. Vi har planlagt, at sejle vores gæster til Nantes, hvor de skal med flyet igen. Vi vil tage turen i små step, så det forhåbentligt bliver en god oplevelse. Det bliver det så ikke, alle 4 gæster bliver søsyge, det er meget ærgerligt. Vi er sejlet til Saint-Gilles-Croix-De-Vie. Her er der utroligt meget tidevand:

Billeder taget af det samme område i havnen, ved lav og højvande

Vi havde planlagt at sejle videre til øen Ile d´Yeu, men vore gæster har ikke lyst til at sejle mere, da de fik nok pga søsygen på første tur.

Der er tivoli, og det er sjovt at opleve Marius´begejstring over dette.

Vi kan ikke blive liggende i havnen, da der kommer 100 både fra et race, så efter et par dage her, afmønstrer Christine, Lars, Marie og Marius desværre. Vejret har ikke været med os mens de har været her, mest overskyet og trist, lidt køligt. Niels og jeg sejler alene videre til Ile d´Yeu.

Ile d´Yeu:
Der er ikke ret meget vind da vi sejler af sted, og den vind der er, er lige imod. Det går for motor de knap 3 timer over til øen. Vi er virkelig kommet til tidevandsområdet, der er mere end 4 timers forskel på høj og lavvande. Endelig kommer solen, og vi har et par fine dage her. Vi starter som sædvanlig med en tur rundt i byen, og derefter på turistkontoret, hvorefter Niels tjekker bagerne ud. Her er 2 store supermarkeder med almindelige franske priser.
Øen er en fin cykelø, på ca. 5x2 sømil. Der er knap 5 000 indbyggere. Øen består af hovedbyen Joinville, og enkelte småbyer. Det ser umiddelbart ud som om de mest lever af turister her, der er mange franske turister her.
 Da vi gerne vil nå at se flere steder på en enkelt dag, køber vi endags buskort, og tager hele øen rundt med bus. Øen har mange fine badestrande og naturhavne:

Vejret er blevet helt sommerligt, det nyder vi efter nogle kølige dage. Her er kirker og en gammel borg. Vi synes bedst om en lille kirke, der ligger forblæst på en klippe top, med træ stole og et lille klokketorn, hvor man ringer nede fra selve skibet.

Havnepengene er ret dyre her, så vi nøjes med en enkelt overnatning. Da vi kommer tilbage til båden efter vores rundtur, er havnen ved at være godt pakket, og vi ligger selvfølgelig inderst i et hjørne. En flink sejler giver en hånd med v. fortøjningerne, og Niels er god til at klare Mevoy, så han bakker stille og roligt ud imellem bådene, og får mange anerkendende nik undervejs.

Vi går syd om øen, her har vi set, at der er en fin ankerplads. På vej dertil skal der godt nok holdes udkik, der er fiskegarn overalt. Da vi sejler ind på ankerområdet, ser vi en toldbåd, og mens vi ankrer ser jeg, at de er ombord på en ankerligger. Vi er knap nok færdige med at smide anker, før de kommer hen til os i deres Rib Boat, og venligt spørger, om de må komme om bord.
De er 4 mand, som alle kommer om bord, og mens jeg snakker med den ene i cocpittet, og viser ham bådpapirer og logbog, endevender de 3 andre båden indvendig. Niels spørger, hvad de er mest interesseret i, det er stoffer og skydevåben. Vi er tilsyneladende særligt interessante, da vi kommer fra Caribien.
Det bliver sent inden vi får aftensmad, og efter et glas rødvin, går vi til ro.

Det sidste stykke af Biscayen:
Næste morgen går vi nordpå. Vi starter med en fin halvvind, sol, højtliggende skyer og fin barometerstad. Niels fanger en flot tunning, som straks renses og skæres i tunbøffer:

Tunbøfferne smager simpelthen bare godt.

Vi sejler igennem natten. Flot solnedgang, nymåne og stjerneklart. Så er der igen en masse delfiner omkring os, de følger os længe, selv da vi ændrer urs, for at gå over til en ankerplads som Niels har fundet på søkortet. Ankerpladsen ligger ved en øgruppe, der hedder Iles De Glenan. Hen på eftermiddagen smider vi anker ved en af øerne, som hedder Ile De Penfret. Det er et flot område, imellem en masse skær og rev, vi forestiller os, at det er som at ankre i Den Svenske Skærgård, blot måske lidt varmere. Det har vi endnu ikke prøvet:

Her bliver tunbøfferne først lagt i olie-citron marinade, og derefter grillstegt, så er de endnu bedre.

Vi kan ikke helt forstå, hvorfor der samles en masse mennesker inde på stranden om aftenen, og indimellem lyder der jubel. Kommer senere i tanker om, at det er fodbold, Frankrig imod Tyskland, og endnu engang vinder Frankrig, de er nu i finalen.

Næste morgen hiver vi ankeret op kl. 08.00. Ingen vind, men fin sol. Det går fremad for motor indtil ved middagstid, hvor sejlene overtager, men desværre må vi hurtigt have gang i motorerne igen. Vi er heldige, har 4-4,5 knobs medstrøm igennem passagen  La Velle Fyr og i strædet imellem Ile De Benguet og Le Conquest. Lige efter passagerne står der en masse strømsøer, så det er godt, at vi ikke har gæster ombord med tendens til søsyge. Det er nu hurtigt overstået, og vi finder en ankerplads lige nord for passagerne, ved Dunes, hvor vi har en rolig nat. Vi er nu ude af Biscayen, og på vej op igennem Den Engelske Kanal.