onsdag den 31. maj 2017

Videre nordpå Fejde, Ålesund, Finnøy 25.5. - 31.5.2017.

Videre nordpå på egen hånd 25.05.17-2.06.17

Fejde:

Fra Bergen starter vi ud med at sejle med Code Z, men efter nogle timers sejlads flover vinden, og vi må igen overgive os til jerngenuaen.

Desværre kommer tågen samtidig med, at vinden flover, så vi ser ikke så meget af kysten, som vi kunne ønske os. Over middag fortøjer vi på Fejde. Kort tid efter kommer Theia også og lægger til. Jeg har bagt rugbrød og franskbrød undervejs, så Jane og Bjerne bliver inviteret på eftermiddagskaffe. Vi har en hyggelig dag sammen med dem. De tager af sted næste formiddag, men vi vil vente på vind, så vi kan få mere gang i sejlene. Det bliver en dejlig solskinsdag på øen. Havnemesteren driver et cafeteria, hvor vi får en god pizza. Fra cafeen går der en lille kabelfærge over sundet, her er en fin lille by, og indkøbsmuligheder. Niels er dog noget overrasket over prisen på æg, men det var vi lige udgået for.

Dagen efter kommer der vind, og oven i købet fra den rigtige retning, så det går nu nordpå for fog, med gennemsnitligt 5 knob i timen. Vi går 109 sømil til øen Runde. Undervejs går vi forbi Stadt, som er et af de vanskelige steder der skal rundes. Inden vi når dertil, tager jeg vejrmeldinger på YR. De lover vind, ca. 12 ms., faldende fra midnat. Bølgehøjder max 2m., så vi fortsætter, og det går fint, på et tidspunkt er der dog rigelig vind, som falder inden vi når at få rebet. Lige inden vi runder, reber vi foggen og starter motoren for en sikkerheds skyld, da man jo aldrig kan vide, hvordan det ser ud mht. faldvinde. Det går fint, så motorens stoppes hurtigt, og rebet tages ud. Niels har set en fisker gå ud, og logget ham, så vi følger hans spor. Vi sejler lidt på skift, så den anden kan hvile sig.

Runde:

Ved midnat når vi op, hvor vi skal til at sejle igennem skærene for at komme ind til Runde, men heldigvis bliver der aldrig rigtigt mørkt, kun tusmørke, så vi lister os stille ind imellem skærene. Efter 21,5 timers sejlads lægger vi til i havnen på Runde. Gæstebroen er ikke der, hvor den er angivet, men der er en fin, ny flydebro, hvor der ligger en norsk Bavaria, her er lige plads til os.

Vi får lige lidt at styrke os på, inden vi går til ro. Da vi næste formiddag er i gang med morgenmaden, kommer nordmændene fra Bavariaen over og hilser på. De kan kende os fra Portugal, Caribien og Bermuda, hvor vi har mødt hinanden, det er da pudsigt.

Da nordmændene er taget af sted, kommer Ulven, så har vi nogle hyggelige timer sammen med dem. Jeg bager nogle småkager til eftermiddagskaffen. Jeg har været i land for at se om jeg kan købe noget, men der er absolut ingen forretninger.

Om aftenen går Niels, Kirsten og jeg ud for at finde fuglefjeldet, som har Lunder. Niels går ikke med hele vejen. På vej op af bjerget møder vi en del turister, som også vil se på Lunder. Desværre ”tykner” det til, så da vi står ved Lundeskrænten, kan vi kun høre dem, men ikke se noget pga tåge.

Ålesund:

Næste dag sejler vi videre til Ålesund, hvor hele flotillen endelig er samlet, vi er 9 både. Desværre er Jettes mor blevet dårlig, så hun flyver hjem, John bliver i Ålesund og afventer, hvordan det kommer til at gå. Masada og Trunte er nu med os.

Vi bliver fotograferet og interviewet til ”Sunnmørsposten”, og der kommer en fin artikel i om ”Dansk invation i havnen”.

Jeg vasker sengetøj mm., og vi får set byen. Marie har fødselsdag, men desværre får vi ikke mulighed for at snakke med hende på messenger, det gør vi til gengæld med Alfred dagen efter på hans fødselsdag.

Finnøy:

Efter at have snakket med Alfred, og fået lidt morgenmad, står vi ud af havnen kl. 9.30. Vinden er ca. 9ms., men desværre fra N., så det går videre med motor. Vi sejler ca. 30 sømil i dejligt solskinsvejr til Finnøy, hvor vi lægger til ved et brohoved. Der er en fin gæstebro lidt længere inde, men vi tør ikke gå derind. Vi ligger meget fint i læ for vinden her.

Finnøy er en fin lille ø på ca. 1 kvadratkilometer, som ligger helt ud til Vestkysten. Her er ca. 100 fastboende, en del fritidshuse, et hotel og et badeland. Øen er landfast med den lidt større ø Harøya via en dæmning. Øen blev først beboet i 1864, hvor 2 landmands familier flyttede hertil. Den første der blev født på øen var Nils Nilsen Finnøy, som startede motorfabrikken Finnøy Gear, som lavede de første bådmotorer til fiskeskibene i Norge. Her er en lille udstilling af en motor mm.

Der er fri afbenyttelse af havnens cykler for betalende gæster, så Niels og jeg tager en cykeltur, og sidder og nyder solen i læ ved nogle sten.