tirsdag den 11. august 2015

Den Engelske Kanal 30.7. - 31.07.2015

Sejlads fra Holland igennem Den Engelske Kanal til Dover. 

Vi afgår fra Beverwijk klokken lidt over 03.00. Jeg laver morgenkaffe undervejs i kanalen, og vi spiser morgenmad mens vi venter på at blive sluset igennem. Slusemesteren har tilsyneladende ikke set os, for ved første slusning bliver der lukket en enkelt lystsejler igennem fra vest, men der bliver aldrig grønt lys for os. Som lystfartøj bliver man sluset igennem en forholdsvis lille sluse længst til BB når man kommer inde fra. Niels kalder slusemesteren på VHF, og så går der ikke lang tid, før vi kommer igennem, klokken er imidlertid blevet ca. 05.00.
Da vi kommer ud på vestsiden, står der stadig nogle store dønninger, men der er en fin vind på 10 m/s fra NV. Vi har vist sejlet i kanaler for længe, for selv om vi har haft god tid til klargøring, er ikke alt klart til at sætte storsejlet ( denne klargøring er min opgave).
Klokken 06.00 er storsejl og fog sat, vi går uden for molerne, og har en fin sejlads, med vinden i det rigtige hjørne, dog med store dønninger efter de sidste dages stormvejr. Vi skiftes lidt til at sejle, spiser, i dag består det mest af tørkost, vi fik så rigeligt med varm mad i aftes. Vi skiftes til at få et lille blund, og på et tidspunkt bager jeg franskbrød og rugbrød. Niels har lavet en bøjle, så formene står fast på risten når de bages, det er dejligt, med den sø, der stadig står herude. Vi sejler med sejl hele dagen, men et par gange startes motoren for at komme ud af vindstille. Klokken 20.30 dør vinden helt, sejlene pakkes sammen, og vi går for motor resten af vejen. Det er ærgerligt, men det har været en fin sejlads indtil nu. Det Hollandske gæsteflag tages ned, næste gang er det det engelske der skal hejses.
Vi vil sejle natsejladsen med 2 timers vagter. Jeg får solnedgangen, hvor himlen er flot rød i vest. Månen er fuld (i morgen), og lyser fint for os. Det er især dejligt med AIS om natten, for her kan det være svært at vurdere de store skibes fart og retning, tidligere har vi veget meget uden grund, nu kan vi tydeligt se, hvornår der er grund til at flytte sig. De store skibe holder sig til trafiksepareringerne, trafikruterne, men dem er vi jo nødt til at krydse. Vi startede med at holde os på østsiden af Den Engelske Kanal, her skulle vi krydse trafikruterne til Rotterdam. Det var dog mens det stadig var lyst. Vi er begge på broen for at holde udkik, når der er mest trafikeret. Næste gang der skal krydses trafikrute er ved midnatstid, det er mig der står på broen, men jeg vækker Niels, selv om han kun har nået at få 1 ½ times søvn. Vi sover i cocpittet. For det første er det dejligt at ligge derude og vejret er fint, for det andet er det nemt at vække hinanden, når der er brug for det. Sejladsen er gået med at sejle, sove, bage, spise og bare at nyde at være på havet igen.
Det går nemt igennem den store ”havmotorvej” trafiksepareringen midt på Kanalen, hvor Belgien, Frankrig og England mødes. Her går vi over på Den Engelske Side. Jeg får lov til at sove en ekstra time, det er koldt da jeg vågner, og Niels vælger at sove på sofaen i salonen. Jeg får så solopgangen inden vi når til Dover.
Klokken er 7 da Niels vågner, og der er tid til morgenkaffe med friskbagt franskbrød.

De vide klipper ved Dover træder frem, senere finder jeg The White Cliffs med Vera Lynn på You Tube, og spiller den.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar