tirsdag den 11. august 2015

Biscayen 08.08. - 10.8. 2015

Biscayen 08.08. – 10.08.2015

Sikkert igennem, nu er vi i Biscayen. Vandtemperaturen er kun 14,5, det er en kold nat.
Der står nogle dønninger lige ude for passagen, da vi kommer længere ud er det ikke slemt. Så sættes kursen til La Coruna. 207 grader, 322 sømil til anduvning uden for La Coruna. Vi går for fog og motor. Jeg får lov til at sove videre, og lægger mig i cocpittet, hvor jeg straks falder i søvn.
Klokken 7 vækker Niels mig med en kop frisklavet kaffe.
Vi sætter Code Zero og Fog som ”sommerfuglevinger” Motoren stoppes. Morgenmad , varmt bad og nu kommer der delfiner. Der er utroligt mange, og de følger os i første omgang i mere end 20 minutter. De kommer tilbage flere gange, nu er vi da endelig kommet sydover.
Vi har hørt fra Sif, de er også på vej. Vi smsser poss. Og vind til dem.
Solen er fremme, men det er køligt. Ved middagstid er vand og luft på 18 grader, senere stiger luft temperaturen til 22 grader. På et tidspunkt, hvor Niels sover, rejser vinden sig, og jeg vil have Code Zeroen ned. Jeg vækker Niels, han siger, at vinden lægger sig om lidt og sover videre. Jeg går op og ser, at vinden stiger i stedet for at lægge sig. Det var jo derfor, at jeg vækkede ham. Lige her bliver jeg utryg, og vækker ham igen. Han kan godt mærke på mig, at jeg mener det, og kommer straks op. Vi bjerger Code Z, og mens jeg sidder med redningsvest og livline på fordækket og hiver den hjem, danser der utallige delfiner ved siden af, foran og under mig, det er helt fantastisk. Det giver ro for mig, og vi sejler 6 knob udelukkende for foggen. Niels mener ikke, at det giver ret meget at hejse storsejlet, så jeg går op og pakker det sammen. Vi sidder og læser lidt, og følger sejladsen. Vandet bliver lidt roligere, da vi går ud over fastlandssoklen. Solen skinner, og det er blevet varmere. Niels får nu den lur jeg afbrød tidligere, han skal jo have overskud til natten. Jeg har sovet et par timer til middag. Jeg laver en stor portion chilli con carne, så der er til 2 dage.
Det er en flot, stjerneklar nat, og jeg ser et stjerneskud i begge mine mørke vagter. Klokken 03.30 falder vinden, og da Niels´ vagt starter kl. 4 er der ikke mere vind, og motoren startes. Hele næste dag vi går med motor, da der ingen vind er.



Billeder af Biscayen uden vind

Det var ikke lige den slags vejr vi havde forventet i Biscayen, men er enige om, at fortsætte med motor, da det jo ikke giver nogen mening at drive rundt for sejl uden vind. Vi ser ingen delfiner her, mens vandet er fladt. Efter 29 timer, er vi når halvvejs over Biscayen skåler vi i portvin, og glæder os over, at vi skal have gaster med, når vi skal på de helt store træk. Jeg lavede mad til 2 dage i går, men i dag er vi ved at løbe tør for brød, så der bliver bagt både rugbrød og franskbrød. Indimellem bliver der læst og lidt solbadning. Der er 28 grader i kahytten.
Det blæser lidt op til aften, og vi sætter storsejl og fog ved 21 - tiden. Fortsætter med motor, for at komme fremad. Jeg har vagt kl. 22-24, her kommer mere vind, jeg sætter gassen ned på motoren, og går til sidst i tomgang, indtil Niels overtager vagten til midnat, og stopper motoren. Vinden stiger til 10-11-12 ms. Dønningerne stiger samtidig. Vi går fremad i en god halvvind. I nat ser vi ikke månen. Det er en mere lun nat, men vi er jo også kommet godt sydover. 
Ved syvtiden bliver der telefonkontakt, og jeg sender en sms til børnene, og gratulerer Theodor med hans 4 års fødselsdag. Det er lidt svært at måtte undvære at deltage i børnebørnenes fødselsdage, det er en af omkostningerne ved vores eventyr.

Samtidig lysner det, og endelig kan vi se konturer af land. Vinden og bølgerne falder, så nu går den for motor igen. Det er varmt, men diset.
Niels har sat anduvningspunktet ud for Cabo Prior, det passeres klokken 11. Biscayen tog 55 timer.

Sejlene pakkes sammen, det Spanske flag sættes, vi spiser de rester vi har, og nyder et glas rødvin efter at have besejret Biscayen.

Der er høje klipper, og der står fantastisk høje skumsprøjt op ad klipperne. Vi nyder varmen.
Bader og rent tøj,shorts, føler os derefter friske til at tage hul på "Syden"

Lægger til i La Coruna klokken 13.30 efter at have kaldt havnen på vhf.
En flink ung, engelsktalende mand tager imod os, og anviser en catamaran plads. Der er 25% discount for deltagelse i ARC. (24,5 Euro pr. døgn)

Biscayen tog 55 timer. 
Det er 99,5 timer siden vi forlod Portland. I den periode har vi ligget for anker i 4½ time.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar