fredag den 3. juli 2015

Kielerfjorden 1.7.-10.7.2015

Vi kommer til Kielerfjorden omkrinng klokken 01- Jeg vækker Niels, så vi i fællesskab kan holde udkik, der kommer flere både, og der er mange lys der skal holdes øje med. Klokken 03.37 er vi fortøjet ved en bøje i en vig lige før Holtenau. Bøjerne og bådene ligger tæt, så Niels vil lige blive oppe og holde øje. Efter at have spist en youghurt, går jeg til køjs, og falder hurtigt i søvn. Jeg vågner dog lidt, da en kold Niels kommer krybene til køjs en time senere, alt ser fredeligt ud. Ved 7-tiden bliver vi vækket af en skrabende lyd. Det er en fri bøje, som ligger agter ved den bb ponton, som har vækket os. Ve sejler over til en betonmole, fortøjer, og falder hurtigt i søvn igen. Sover videre til 10.30, hvor vi står op og får Brunch, Da vi har spist, sejler vi videre. Da vi sejler ud, opdager vi, at den fredelige betonmole vi har ligget ved, er militærområde, og forbudt at fortøje ved. Heldigt, at ingen opdagede os. Vi vil ind til Kiel. Vi har en aftale med min søster og bror i morgen i Rendsborg, så der er god tid. Planen er, at vi vil sejle igennem slusen sidst på dagen, og så kaste anker et sted inden Rendsborg. Vi sejler helt ind ad Kieler Fjorden, da vi vil ind og se lidt af byen. Inde i bunden er der udelukkende pladser til turbåde, og ellers er der indhegninger v. molerne. Vi sejler udad, og finder en hollandsk båd med nogle tyskere på, her kan vi fortøje udenpå. Vi ligger dog meget uroligt, og vil ikke gå fra båden. I stedet for vil Niels tænde radaren, som ikke har været i gang i år. Niels finder instruktionsbogen, men det lykkes ham ikke at få den tilsluttet. Han ringer til Bjarne, som kan foreslå at genstarte alt, det gør Niels, og alt bliver startet igen, på nær radaren. Bjarne sender adresse på en Lagoon forhandler i Kieler Fjorden, som kan hjælpe. Vi sejler til Laboe, hvor forhandleren Niels har sin forretning. Det blæser en del, og der er ingen pladser, men til sidst får vi fortøjet uden på en anden, og med hækken bundet godt til brohovedet. Vi aflyser mødet med Inger og Jørn i morgen, det er ærgerligt, men vi er nødt til at få lavet radaren. Jeg går over til havnefogeden, de lukker kl. 18.30, jeg er der 18.34 og snakker med dem, men kan ikke komme til at betale havnepenge før i morgen. Får lidt at vide om, hvor Lagoonforhandleren er. Vi er dog enige om, at han nok har lukket for i dag. Senere går vi en aftentur, og vil lige orientere os om, hvor Lagoonforhandleren holder til. Der sidder nogle på kajen og får en drink. Jeg spørger, om de ved, hvor Lagoonforhandleren har sin forretning, og det viser sig at være ham. Vi får straks en gin tonic, og derefter en lang snak med ham, og en aftale til i morgen klokken 10. Efter en lang nats søvn, vågner vi ved 9-tiden, spiser morgenmad, og vil gå over til Lagoon forhandleren kl. 10. På broen møder vi nogle mennesker med Raymarine udstyr. De stopper op ved vores båd, og banker på. Vi vender om, og det er 2 reparatører, som skal se på fejlen. 1 mand bliver hejst i masten, og de finder frem til, at det er antennen der ikke virker, der skal bestilles en ny, så nu er det spændende, hvornår vi kan komme videre. Jeg har været hos havnemesteren, hvor jeg fik at vide, at vi ikke må ligge på den plads. Vi aftaler med Lagoon forhandleren, at vi kan komme om i den næste havn, og ligge ved bolværket lige ud for hans forretning. Vi sejler derom, her ligger vi fint, og har mere snak med ham. Han prøver at presse på for at få fremskaffet reservedelene, håber, at de kommer i morgen. Det er en varm sommerdag. Vi cykler på skift lidt rundt og ser byen. Jeg får handlet lidt i Sky. Om aftenen går vi en tur langs havnen, og kommer hen til en dejlig strand. Det viser sig, at man her skal betale 1 Euro for at få lov til at ligge ved, og færdes på stranden, Det koster 5 euro i bøde, hvis man bliver antruffet uden at have gyldig billet. Virker lidt lige som P-afgift. Når alt kommer til alt, er det et hyggeligt lille sted at strande, med nogle flinke og hjælpsomme mennesker. Den eneste ulempe er, at Wee Fi er utroligt ustabilt. Vi får ikke radaren fredag. Vi cykler en tur ud for at se en museums ubåd. Ingen af os har set en ubåd indefra før, det er spændende, og utroligt, hvor mange mennesker der har levet og arbejdet på så lidt plads. Lørdag kommer Inger og Jørn, de har opgivet at vente til vi kommer forbi Rendsborg, så de kommer herned for at sige farvel. De har sønderjysk rugbrød og spegepølse med, uhm. Vi har nogle hyggelige timer. Efter en frokost skal Jørn have sin Meæ-lau, Inger, Niels og jeg går en tur imens. Der er kunsthåndværkermarked på havnen De har rigtig "tyskerting", men Inger får købt sig en stråhat, som hun mangler, skal til Ringeridning i Aabenraa i morgen. En øl, en kop kaffe og lidt godt chokolade, som Inger har haft med, så er der tid til afsked og på gensyn. Vi sejler ud, ligger for anker, blunder lidt i trambolinen, spiser aftensmad. Der bliver lidt uroligt, så vi sejler ind til Wendtorf. Ved indsejlingen hertil er der en del sten, men de er godt afmærket på søkortet, så det går fint med at komme ind. Vi går en lille aftentur, og får en øl. Havnepenge er også 28 Euro det er de åbenbart eninge med Laboe om. Formiddagen går med, at slangerne til watermakeren bliver endeligt forbundet, så nu er den helt i orden. Vi sejler tilbage til Laboe, og lægger til ved den yderste mole. Det skulle vi aldrig have gjort. Vejret er ikke så fint mere, og det trækker op til regn, men stadig stille vejr. Vi går rimelig tidligt i seng, men vågner kl. 11.30 til lyn, torden og vindstød op til 24m/s, Vi står op, Niels går fenderne efter, og vi venter til det løjer igen, før vi går til køjs. Næste morgen blæser det stadig kraftigt, så vi fortryder, at vi ikke lagde os længere om i havnen, men lige nu er det ikke nemt at forflytte. Senere på dagen kommer vi ind på vores "gamle plads". Der er en lille udskænkning i et træhus, hvor Niels 1 gang har købt pommes frites, hun (Britt) bemærker, at vi har været væk, og at vi gik glip af deres arrangement lørdag. Niels køber brötchen hos hende, men de koster 1 euro stykket, så det bliver kun til den ene gang. mandag kommer de ikke med radaren, det bliver først tirsdag eftermiddag, det viser sig, at der var sket noget med strømtilførslen, det havde de overset første gang de var det, ærgerligt, nu ser det ud til, at vinden skifter, bliver hårdere og imod når vi kommer ud til vesterhavet. Vi sejler ud sidst på eftermiddagen, når til Holtenau, hvor vi vil igennem den gamle sluse. Den åbner ikke mere i dag, næste dag finder vi ud af, at det er fordi den er under reparation, og "sportsbote" skal bruge den nye sluse. Vi lægger til lige før slusen, 15 euro, det er da til at holde ud. aftensmad: Dyreryg, ovnkartofler, savoykål blancheret m. kommen og rødvin. Der er nu gået 14 dage siden vi rejste fra Fredericia, det har taget tid, men nu er vi undervejs. Vi går en aftentur, får en Krumbacher og mindes Leonhart Ebner.