fredag den 3. juli 2015

Farvel til Danmark og Flensborg Fjord 30.6.-1.7.2015


Vi holder til i Niro Petersens havn. Den ligger i nærheden af Købmandsgården, Sky, Aldi, Liddl og ikke mindst en bager. Der er ikke længere, end at vi kan g ind til byen. Vi har besøg af Petersen Sct. Hans aften. Det er en kold og blæsende aften, og ingen bål, men vi hygger os alligevel. Lili og Torkild kommer også, det er vores tur til at holde sommermødet. Vi får morgenmad, sejler ud til Okseøerne, hvor vi får frokost

Tilbage til havnen, vi kører hen til ”den græske restaurant”, hvor Niels og jeg får Pariserteller, og efterlader nok til en ”doggibag” med mad til et par dage.

Vi sejler flere gange ud og øver os på at bruge Code Zeroen. Niels ændrer lidt på riggen, så den efter vores mening fungerer perfekt. Niels får lavet de sidste ting på watermakeren, som fungerer perfekt:

Billede af Niels, der drikker det første glas vand fra watermakeren.

Vi ankrer lidt forskellige steder i fjorden. Det er fint at ligge ved Okseøerne, for her kan jeg gå på mit danske net, hvilket jeg så deler med Niels. Spændende, hvor meget net der er, når vi kommer videre sydpå. På et tidspunkt er der 4G, og jeg vil Skype med drengene i Horsens, men de er desværre ikke hjemme, så det må vente.

Niels kører bilen hjem, overnatter hjemme, mens jeg får ryddet lidt op, handlet og gjort klar til gæster i morgen. Kirsten og Knud henter Niels i Høll, og de er her alle 2 lidt før kl. 9. senere kommer Henrik og ”Karen”. Efter morgenmad vender vi en tur ind i havnen i Flensborg, hvilket især ”Karen” nyder. ”Karen” og Henrik tager af sted, og vi fire sejler en tur over i nærheden af Kobbermølle for foggen. Niels har haft en kogevask med hjemme, den hænger Kirsten og jeg op på søgelænderet. Der er solskin og frisk vind, så det tørrer hurtigt.
Vi dropper ankeret, og får lidt frokost. Nyder det dejlige vejr, og sejler ind og sætter Kirsten og Knud af, hvorefter vi for alvor begynder turen sydover.

Klokken 17.00 smider vi fortøjningerne. Det går fint udad med Code Zeroen en tid. Sol, sommer, barometerstand: 1040. Da vi når omkring Lille Okseø, flover vinden fuldstændig. Vi liver enige om at fortsætte for motor, da der de næste dage vil komme 4-7m/sek fra SØ, dvs. vind lige imod, så hellere moter og ingen vind, end vind direkte forfra.

Fyret ved Kalkgrunden

Kl. 19.30 passerer vi indsejlingen til Gråsten, der er 41 sømil til Kiel. Jeg laver lidt aftensmad. Niels sejler. Jeg rydder op, er igen på dansk net, og får sendt lidt mails, og tjekket Facebook. Jeg lægger mig og blunder på sofaen i salonen mens Niels Sejler. Ca. kl. 23 står jeg op, laver lidt kaffe, og overtager roret, mens Niels sover. Vi er nået på højde med Slien. Niels har længe kunnet se fyret ved Kielermünde, så det er fint at styre efter. Der er et forbudt område syd for Slien, det går vi lige uden om. Der er ikke blevet helt mørkt endnu, det bliver der ikke, da det røde på himlen forsvinder i vest, kommer der hurtigt lidt rødmen i øst. Der er fuldmåne, vandet er spejlblank, det er en fantastisk første natsejlads vi har på turen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar