Sejlads fra Holland igennem Den Engelske Kanal til Dover.
Vi afgår fra Beverwijk klokken lidt over 03.00. Jeg laver
morgenkaffe undervejs i kanalen, og vi spiser morgenmad mens vi venter på at
blive sluset igennem. Slusemesteren har tilsyneladende ikke set os, for ved
første slusning bliver der lukket en enkelt lystsejler igennem fra vest, men
der bliver aldrig grønt lys for os. Som lystfartøj bliver man sluset igennem en
forholdsvis lille sluse længst til BB når man kommer inde fra. Niels kalder
slusemesteren på VHF, og så går der ikke lang tid, før vi kommer igennem,
klokken er imidlertid blevet ca. 05.00.
Da vi kommer ud på vestsiden, står der stadig nogle store
dønninger, men der er en fin vind på 10 m/s fra NV. Vi har vist sejlet i kanaler
for længe, for selv om vi har haft god tid til klargøring, er ikke alt klart
til at sætte storsejlet ( denne klargøring er min opgave).
Klokken 06.00 er storsejl og fog sat, vi går uden for
molerne, og har en fin sejlads, med vinden i det rigtige hjørne, dog med store
dønninger efter de sidste dages stormvejr. Vi skiftes lidt til at sejle,
spiser, i dag består det mest af tørkost, vi fik så rigeligt med varm mad i
aftes. Vi skiftes til at få et lille blund, og på et tidspunkt bager jeg
franskbrød og rugbrød. Niels har lavet en bøjle, så formene står fast på risten
når de bages, det er dejligt, med den sø, der stadig står herude. Vi sejler med
sejl hele dagen, men et par gange startes motoren for at komme ud af
vindstille. Klokken 20.30 dør vinden helt, sejlene pakkes sammen, og vi går for
motor resten af vejen. Det er ærgerligt, men det har været en fin sejlads
indtil nu. Det Hollandske gæsteflag tages ned, næste gang er det det engelske
der skal hejses.
Vi vil sejle natsejladsen med 2 timers vagter. Jeg får
solnedgangen, hvor himlen er flot rød i vest. Månen er fuld (i morgen), og
lyser fint for os. Det er især dejligt med AIS om natten, for her kan det være
svært at vurdere de store skibes fart og retning, tidligere har vi veget meget
uden grund, nu kan vi tydeligt se, hvornår der er grund til at flytte sig. De
store skibe holder sig til trafiksepareringerne, trafikruterne, men dem er vi
jo nødt til at krydse. Vi startede med at holde os på østsiden af Den Engelske
Kanal, her skulle vi krydse trafikruterne til Rotterdam. Det var dog mens det
stadig var lyst. Vi er begge på broen for at holde udkik, når der er mest
trafikeret. Næste gang der skal krydses trafikrute er ved midnatstid, det er
mig der står på broen, men jeg vækker Niels, selv om han kun har nået at få 1 ½
times søvn. Vi sover i cocpittet. For det første er det dejligt at ligge derude
og vejret er fint, for det andet er det nemt at vække hinanden, når der er brug
for det. Sejladsen er gået med at sejle, sove, bage, spise og bare at nyde at
være på havet igen.
Det går nemt igennem den store ”havmotorvej”
trafiksepareringen midt på Kanalen, hvor Belgien, Frankrig og England mødes.
Her går vi over på Den Engelske Side. Jeg får lov til at sove en ekstra time,
det er koldt da jeg vågner, og Niels vælger at sove på sofaen i salonen. Jeg
får så solopgangen inden vi når til Dover.
Klokken er 7 da Niels vågner, og der er tid til morgenkaffe
med friskbagt franskbrød.
De vide klipper ved Dover træder frem, senere finder jeg The
White Cliffs med Vera Lynn på You Tube, og spiller den.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar