Den Engelske Kanal.
Vi kom fra Biscayen, uden om
Brest og gik ind i Den Engelske Kanal. Turen i Biscayen gik fint, til trods for
store dønninger og vind på 25-30 sek. m. i modvind. Kort. efter klokken 02.00 i
Lise og Lars´ vagt, står autopiloten af, og det er selvfølgelig hårdt at der
skal styres uafbrudt, heldigvis er vi nogle stykker til at deles om tjansen.
Vi går nordpå, forbi Brest.
Sidst på formiddagen passeres
fyret ved La. Jument. Det skulle iflg. Lars være et af de farligste steder.
Store medfølgende søer,
halvvind, 1 ½ reb i storeren, fart 8,5 knob, det kører bare derudaf.
Da vi kom til starten af Den
Engelske Kanal, var Lars træt, og orkede ikke mere. Det er vigtigt, at alle er
med på strabadserne, så vi gik i havn.
Ca. 20 timers motortid her til
L´Aber-Wrach.
Vi får en ”tillægsøl”, og det
fugtige sejlertøj pryder søgelænderet.
Vi går en tur, betaler
havnepenge og ser os lidt omkring. Man plejer at sige, at franskmænd kun vil snakke fransk, men vi møder flere flinke
mennesker, som gerne vi snakke med os på Engelsk.
Lise og Lars går op til en
lille by 3 km . borte, hvor vi har fået at vide, at der kan handles dagligvarer. Jeg har glemt
tandpasta, og vi har hidtil lånt af dem. Lise og Lars kommer tilbage til båden
med tandpasta, puddersukker mm. og ikke mindst en flaske champagne, de synes vi
skal fejre, at den første tur er gået godt. Der skåles i champagne. Til
middagen får vi rødvin, og det sluttes af med en irsk kaffe. Det bliver godt at
få en hel nats søvn.
Næste dag bliver en
overliggerdag, det blæser fortsat en del. Bådens badeværelser bliver indviet.
Lise og jeg går til købmanden og får købt lidt ekstra forråd, så vi kan klare
os på de næste dages sejlads. Vi får hvilet os godt. Her i havnen har vi
netadgang, så det første indlæg på bloggen bliver uploaded. Det skal vise sig,
at det kommer til at knibe gevaldigt med netadgang fremover, så de der sidder
hjemme og venter på nyt, får ikke noget foreløbig. Undskyld.
Den 12.5. står vi nogenlunde
tidligt op. Lise og Niels har frivilligt påtaget sig morgenmadstjansen, det
passer mig fint, så kan jeg lige trække den lidt ekstra om morgenen.
Vi står ud fra LÁber-Wrach
kl. 07.10. med 12-15 m/s imod, overskyet og regn. 90 grader ud af en lille
fjord. Kl. 09.10 vender vi, går 6 grader. 12-15 m/sek. sol, 100 sømil til næste
kost. Store dønninger med os.
Lige før middag sejler vi med
foggen og stopper motorerne. Nu virker selvstyreren, og vi er spændte på,
hvordan den vil arte sig. Niels har en formodning om, at den tapper strømmen
fra den bb. motor. Det viser sig dog senere, at den sagtens kan køre uden at
nogen motor går, vi ved ikke hvad der skete. Lise har sms-set med Bjarne, som
heller ikke kan løse problemet umiddelbart. Men pyt, den virker resten af vejen
hjem.
Hen på eftermiddagen vender
strømmen, og vi er nødt til at have gang i en motor igen, for at komme nogen
vegne.
Vi begynder at finde en rytme
ombord. Over Biscayen havde vi delt os parvis op, og hvert hold havde så
2-timers vagter. Det var for hårdt, hvis der også skulle være lidt tid til
overleveringer, det blev ikke til ret meget søvn. Vi blev derfor enige om
3-timers vagter på broen, det fungerer fint. Jeg slipper for at lave morgenmad,
Niels og jeg sørger derimod for frokost og aftensmad i vore frivagter, det
passer os fint..
Vinden løjer, og dønningerne
bliver mindre i løbet af dagen, og solen kommer mere og mere på himlen.
Desværre er det nødvendigt at have jerngenuaen i gang det meste af tiden, men
vi skal jo også hjemad.
Jeg har observeret en sprække
imellem skydevinduet ved pantryet og døren. Nu kan døren næsten ikke åbnes. Vi
bliver enige om, ikke at lukke døren helt i, så går det. Det må Bjarne se på,
når vi kommer hjem. Autopiloten virker stadig.
På vores vagt fra midnat til
klokken 3, hvor vi er nået op imellem Kanal-øerne, går det næsten helt i stå.
Der er så meget modstrøm, så vi kun sejler 4 sømil på de 3 timer, en overgang
er loggen helt nede på ½ knob.
AIS-en fungerer fint. Vi kan
i god tid se andre både, og de kan se os, det er behageligt især om natten,
hvor det ellers kan være svært at bedømme deres fart og kurs. Niels og jeg
hygger os med sejladsen, og det går fint med at få sovet nu, hvor der er mere
tid og fritid.
Da vi vågner til vores
morgenvagt klokken 6, står morgenmaden på bordet, det er skønt at vore gaster
deltager, og især har luret, hvornår jeg gerne vil slippe.
Tirsdag. Vi har en kort
overgang signal på telefonen, får sms-set til Kirsten, så hun kan hilse farfar,
og til vore børn om, at alt går planmæssigt.
Hele dagen er der fint vejr.
Jeg ligger for første gang i trampolinen og nyder det. Vi indtager lige så
stille hele båden. Får ryddet lidt op, og vasket rundt ved styrepladsen, som
bærer præg af de første dages lidt mere urolige sejlads. Vi går over 0-linien
mens Lars sidder ved roret, så vi opdager det ikke engang. Kursen er sat, så vi
undgår trafik linierne.
Vi bliver enige om at gå til
en lille havn før Caláis og lægge til der. Jeg tror, at vi havde forventet at
komme der sidst på aftenen, men det bliver nok først på morgenen i stedet, pga
tidevandsstrømningerne eller måske snarere modstrømningerne.
Jeg prøver for første gang i
mit liv at gå i bad under sejlads, det fungerer virkelig godt.
Det har været en rolig
sejlads, og vi har som regel gået for fog og jerngenua, indimellem kommer
storsejlet dog også op. Der er en del færdsel på vandet, især da vi nærmer os
havnen, mange mindre fiskefartøjer suser rundt om os.
Kl. 03.30 er der lagt til i
en havn lidt syd for Caláis, der hedder Boulogne S/mer.
Vi får en tillægger, og da vi
nu er halvvejs hjemme, bliver det også til en whisky-sjus inden vi går til
køjs.
Onsdag den 14.5.2014.
Jeg bliver vækket da
morgenmaden står på bordet, dejligt.
Niels og jeg finder et
supermarked, hvor vi kan få suppleret mad beholdningen. Imens rydder Lise og
Lars op efter morgenmaden, og vil se, om de kan finde et sted, hvor vi kan få
tanket Diesel og vand. Da vi kommer tilbage er Lars der, men Lise er gået uden
sin telefon. Vi er klar til at sejle, og da hun endelig kommer, bliver
fortøjningerne straks kastet. Det lykkedes ikke at få bunkret vand og Diesel,
der hvor det kunne lade sig gøre, var der ikke plads til mere end 1 skrog.
Endelig kl. 11 står vi ud af
havnen. Vi har Diesel og vand til et godt stykke tid endnu. Vi går imod Bodrum,
en tysk ø nord for Amsterdam. Ca. 250 sømil, eller måske lidt mindre, så det
bliver vel til knap et par døgn.
Niels lægger fra, og på den
måde får vi byttet vore vagter, men jeg er vist den eneste der opdager det i
første omgang. Vi går 40 grader sejler knap 10 knob over grunden i medstrøm,
det kører bare. Høj sol. Havvandet er nede på 14 grader, var 16,6 i Les Sable
d´Olonne. Lise og Lars overtager vagten kl. 12. Da vi fik friske croissanter på
vej ud, og jeg for en gangs skyld ikke har rugbrød klar, udsættes frokosten til
kl. 14, men så er det til gengæld med helt frisk, lunt rugbrød. Jeg har
hjemmefra købt rugbrødsblandinger, hvori der kun skal vand, og så skal det
røres længe, hæve og bages 1 time. Jeg plejer at sørge for, at bage når jeg kan
se, at der kun er til et måltid mere, men det har altså snydt mig denne gang.
Det er rart altid at have frisk rugbrød ombord, og det er jo ikke noget
franskmændene gør så meget i.
Lars har en vejrmelding der
lyder på sol, og næsten ingen vind. Den
kommer nu ikke helt til at holde stik. Kl. 15 er der 8m/sek., søer, medstrøm
foggen sættes. Kl. 15.45 log 611 passerer vi grænsen til Belgien. Vinden er
12,5, foggen rebes i 1. reb. Kl. 17 går vi ind i en trafikreguleringszone, er
heldig kun ar møde en enkelt båd. Der er meget trafik i kanalen, men med AIS om
bord, kan vi se, og vi bliver set, så det går meget nemmere end jeg havde
turdet håbe.
Vi passerer en kæmpestor
vindmøllepark. Niels starter med at tælle, men opgiver. Aftenvagten er kølig,
der står en del dønninger. Vinden aftager først hen under midnat. Det har været
en dejlig sejlads, med meget at se på, en flot solnedgang og bagefter fuldmåne.
Vi sover godt indtil vores
næste vagt, hvor vi passerer Rotterdam. Endnu et trafikeret område, som vi lige
så stille glider trygt igennem ved hjælp af vores gode ven AIS. Solopgang lige
efter Rotterdam. Der bliver ved med at være industriområder på land. Morgenmad,
vagtskifte, nu er vinden løjet. Solen titter lidt frem, men det er mest
overskyet. Vi ændrer planer mht. bunkning af diesel og vand, vi vil gå ind i en
havn: Ijmuidan lidt syd for Amsterdam. Niels og jeg er på vagt, Lise og Lars
sidder i salonen, og selvfølgelig kører vhf-en på kanal 16. Der kommer en
militærhelikopter som snurrer rundt om os et par gange, hvorefter den hænger
lige over os til sb. Niels går ind og tjekker vhf-en, som kører på kanal 16.
L+L har ikke hørt noget kald. Efter nogen tid flyver den sin vej.
Vi sejler ind for at tanke
vand og diesel. Har kun lige lagt til, da 2 toldere spørger, om de må komme om
bord til rutinetjek, det må de selvfølgelig gerne, og mens de tjekker vore
papirer kommer 2 uniformerede mænd med stave og pistoler hængende. De spørger,
hvorfor vi ikke reagerede på helikopteren. Vi svarer, at vi havde vhf-en tændt,
men ikke hørte noget. Lars spørger, hvilken kanal vi skal lytte på, når vi nu
ikke har hørt noget på 16, det kan de ikke svare på. De kontrollerer og
fotograferer vore pas. De 2 første toldere fotograferer også pas og papirer.
Endelig er de færdige, og forlader båden. Vi har fået bunkeret vand og olie.
Niels kontrollerer motoren, alt ser fint ud bortset fra lidt lav oliestand på
bb. motor, fyldes op. Motortimer aflæses, vi går ca. 2 sømil pr. liter, det er
Niels godt tilfreds med. Søvandsfilter tjekkes. Niels justerer
gearskiftekabler. BB kommer til at virke OK, men SB skal have reguleret på
kontrolpanelet når vi kommer hjem.
Vi spiser frokost i dejlig
solskin, og lægger fra. Jeg har for første gang på turen bluse uden ærmer, og
får lidt sol. Da det er torsdag før store Bededag, bager jeg hveder. De ligner
nu mere boller end hveder, og smager som boller. Det er ellers en opskrift jeg
tit har prøvet derhjemme, men vi hygger os med dem, og kalder dem hveder.
Vi sejler videre, nu springer
vi Bodrum over, da vi har fulde tanke, og tager yderligere en natsejlads imod
Cuxhafen. Rolig, hyggelig nattevagt. Morgenmad, solskinsejlads, bad,
formiddagssøvn i frivagten og øv, overskyet da vi står op. Vi har ellers været
heldige med vejret bortset fra Biscayen, og at vinden er kommet fra den
forkerte retning, men der har ikke været ret meget regnvejr. Vi sms-er til
børnene og tilbyder sejlads på Kielerkanalen, her var vi da de var børn. Lise
og familie kan ikke, da deres nyfødte datter endnu ikke har pas, og Lars og
familie kan ikke, da Christine har termin om 8 dage, så det er vist lige tæt nok
på. Vi snakker med dem, det er hyggeligt.
Mens vi er ved at gøre os
klar efter formiddagshvilet, for at overtage vagten, kan vi høre Lise ved
VHF-en. Vi går op, hun har snakket med en Pilot-båd. De komme over til os,
spørger hvor vi skal hen, og sejler så videre. Vi kan ikke rigtigt blive kloge
på, hvad der egentlig skete!
Frokost, nu er vi snart i
kendte områder.
Kl. 16.45 ankommer vi til
Cuxhaven. Fortøjer. Niels og jeg går op til skibshandleren og køber 2
kuglefendere, som er rare at have, især nu, hvor vi skal i sluser. Lars siger,
at man kun kan have hvide fendere i en Lagoon, så de må hentes på lageret.
Da vi kommer tilbage har Lars
skrællet kartofler. Vi går i gang med at lave aftensmaden, mens Lise bliver
sendt til en snell-imbis fiskehandler. Lakseboller.
Aftensmad, rødvin og så til
køjs og en hel nattesøvn i havn, det er ved at være tiltrængt.
Lars har kigget
tidevandstabeller, og det skulle bedst kunne betale sig at sejle ud kl. 11
næste dag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar