Azorerne er en øgruppe på 9 øer, som hører under Portugal.
De ligger 1815 km
ude i Atlanterhavet, ud for Portugals kyst, og 2625 km fra Canada. Øerne
er vulkanøer. Her lever knap 250 000 mennesker. Hver ø har sine egne
karakteristika. Den vestligste ø er Flores, men de fleste sejlere der kommer
fra Caribien, lægger først til på Faial, ligesom de der skal den anden vej står
ud herfra. Disse øer er den vestligste del af Europa, og de er meget
omhyggelige med indklarering, selvom vi jo er fra EU. En tolder forklarer mig,
at det er fordi de er den vestlige port til Europa. Man skal således klarere ud
og ind, bare man sejler fra den ene ø til den anden.
På Faial hedder den største by Horta, Det den mest
besøgte marina på Azorerne, og den har sejlere fra det meste af verden.
Efter 2 uger til søs, er det dejligt at komme i land. Vi
bunker Diesel, tjekker ind og får en plads uden på en katamaran. Vejret er
dejligt herinde i læ af øen, men det er noget mere køligt end vi er vant til,
så cowboybukser og langærmede bluse/skjorte bliver påklædningen her.
Vi er enige om, at det er rart med en havneplads, så vi kan
komme og gå som det passer os, så dingyen bliver hængende på Daviderne.
Vi regner med at blive her nogle dage, og får Lise til at
sende et abonnement til 3 like home, da vi gerne vil have lidt mere stabilt
net, og nu, hvor vi er i Europa, er det til at betale sig fra. Det viser sig
nu, at det tager godt en uge, inden det endelig kommer, måske fordi de har en
ekstra helligdag om fredagen.
Vi går en tur i byen, finder hurtigt Peters bar, eller
sportsbaren, hvor sejlere mødes.
Her møder vi en amerikansk dame, som fortæller, at hun kom med crusing
skibet, der gik forbi os hen på morgenstunden. Her fik hun at vide, at bølgerne
var 22 fod
høje (del med 3, så er det i meter). Hun er en spændende dame, som hellere tager en ferietur, så
hun har noget spændende at fortælle, end sidde derhjemme og vente på, at
børnebørn kommer for at besøge hende af pligt. Når hun tager på tur, tager hun
ind på en restaurant, der serveres lokal mad, i stedet for at stille sig op i
køen ved alle turistfælderne.
Videre rundt i byen, finder vi supermarkedet og finder en
kinesisk restaurant, hvor vi får vores aftensmad. Så endelig til køjs og få en hel nats søvn. Det kan man nu hurtigt vænne sig til.
Vi lejer en scooter et par gange, første gang kører vi rundt
på Faial. Vi kører sydvest om øen, til Ponta dos Capelinos, øens vestligste
punkt. Her har der været vulkanudbrud i 1957 og 1958, som skabte noget ekstra
land til øen. Dette stykke land er dog goldt og ufrugtbart, men har lagt sig
uden for fyret, som nu står et godt stykke inde på land.
Billeder af lavaen på det nye land fra 1958.
Fyrtårnet er ikke i
brug mere, men man kan komme op i det, og nyde udsigten.
Fyrtårnet.
Der er bygget et meget flot museum på området, som viser 3D
film om jordens tilblivelse, og om forskellige vulkanudbrud. bl.a.
vulkanudbruddene her på Azorerne. Der er
også billeder af lokalbefolkningen under, og efter udbruddene. Det er et
fantastisk flot museum, som virkelig er værd at se, hvis man skulle komme på de
kanter.
Det er en kold, blæsende dag vi har valgt til denne tur, og
da vi kører fra lavaområdet, begynder det også at regne. Vi kører tilbage ad
vejen vi kom fra, ser et skilt der henviser til en restaurant, og kører derned.
Her er et lille havneområde med kran, men ingen bro. Der er ankerpladser, men
der er er nu ingen ankerliggere. Vi finder en lille hyggelig restaurant, hvor
vi får vores frokost.
Nu forsøger vi at finde ”Calderaen”, øens største vulkankrater.
Vi havde ikke fået noget ret godt kort, så de veje vi kørte på blev dårligere
og dårligere. Niels sagde flere gange, at jeg skulle sige til, hvis det blev
for voldsomt. Da vejen til sidst både var hullet, og skrå, så jeg ikke vidste,
hvad vej jeg skulle læne mig, bad jeg om, at vi vendte om. Det havde Niels vist
ventet på et stykke tid, for han var
ikke længe om at vende om.
Vi kørte igennem nogle små, fine byer, og alle steder var
der flotte kirker,.Utroligt, hvad midler der igennem årene er brugt på
religioner rundt i verden. Folk her er meget flinke og hjælpsomme, og næsten
alle kan snakke engelsk, så da vi ikke lige kunne finde den rigtige vej tilbage
til Horta, holdt vi ved et vejkryds, og spurgte dem der holdt bag os. Der er
ikke meget trafik, og der er ingen der dytter, fordi man lige holder i vejen
for dem, det er meget afstressende.
En anden dag lejede vi en scooter, og tog den med færgen til
Pico, for at udforske endnu en af øerne i Azorerne. Pico har en færgehavn, men
ingen lystbådehavn, og da vi kommer derover, ser vi en enkelt lystbåd ligge for
anker inde i havnen.
Pico ligger meget tæt på Faial, og en enkelt dag har det
været så klart, så vi kunne se bjerget midt på Pico, men den dag vi er på øen,
ser det desværre ud til at blive dagsregn. Da vi kommer over på Pico, begynder
vi at køre, men Niels bliver hurtigt træt af det, da regnen pisker ham i
ansigtet, jeg gemmer mig godt bag ham, så det er ikke så slemt for mig. Vi
kører lidt rundt i byen Madalena, og finder et sted, hvor vi kan spise. Vi får lækkert pandestegt kød af flere forskellige dyr blandet med grøntsager,
dertil friturestegte kartofler, der var skåret så de var flade og sprøde, det
smager virkelig lækkert, serveres på panden, så det holder sig godt varmt.
Derefter stilner regnen lidt af, og vi kører ad en lille vej nordvest om øen,
langs vandet.
Pico er som de andre øer en vulkanø, som er kendt for sin
vinproduktion. Vi ser, hvordan små parceller er indhegnet af lavasten, hvor der
er plantet vinstokke, og nogle steder grøntsager.
Jeg fik at vide på turist buroet, at området af Unesco er
udpeget som internationalt vinyard.
Befolkningen bor i huse, bygget af lavasten, det er meget specielt. Nedenfor holder Niels på vej ind imod en lille by.
Huse af lavasten
Vi ville gerne have været en tur til Lajes de Pico, hvor der
er hvalmuseer, men det når vi ikke pga regnen. Alt i alt bliver det en
oplevelsesrig tur til Pico, til trods for regnen. Da vi er på vej tilbage til
færgen (nu i solskin), hører vi nogen snakke dansk. Niels stopper straks, og
jeg spørger ”Hørte jeg jer snakke dansk?” Det er 2 par, som er på ferie her med
Bravo Tours, og de fortæller glad om deres oplevelser, og at deres guide har
fortalt dem, at det er usædvanligt koldt på Azorerne i år, det hører vi også
senere fra de lokale.
På Faial har vi været forbi et hvalmuseum, men det har ikke
åbent endnu, det er tilsyneladende for tidligt på året.
Tilbage på Mevoy kan vi klare os med et let aftensmåltid,
efter den store og sene frokost. Niels tænder for elradiatoren, så vi kan få
varmen, og blive tørre. Temperaturen er på 25-27 grader mens vi er her, snakker
med Lise, som fortæller, at der er 10 grader koldere i DK.
Vores naboer i den store katamaran er sejlet, og vi har nu
fået tyske naboer på begge sider. Det er ARC Eurpe, som er ved at ankomme. De
er meget flinke, men dem der ligger yderst, og som har været på jordomsejling,
har problemer med at fortøje, så da det begynder at blæse op, kører deres båd
frem og tilbage, og trækker os med. Niels er af og til ude for at justere på
deres fastgørelser til Mevoy, og lægger et ekstra spring.
Vi får et par dage med blæsevejr, og lige pludselig er der
gået en uge. Brevet fra Lise kommer endelig, så vi kan få sat det nye simkort i
gang. Nu har vi internet om bord, når vi er i nærheden af land, og så er der
fri tale til DK.
Vi har problemer med at hente Grib vejrfiler, som vi
plejer, men har snakket med det ene hold tyskere, som bl.a. bruger passatweather.com
Det finder jeg, og så har vi vejrudsigten i en lille uges tid. Den viser et
fint vejrvindue til at komme videre. Vi ville gerne have set en eller 2 øer
mere, men da Lagoonforhandleren, som vi har købt båden af, har lavet en aftale
med værftet i Les Sable til den 20.6., bliver vi enige om at tage af sted nu,
så vi kan være der i god tid.
Vi handler ind til turen og får det stuvet af vejen. Får gjort de
sidste ting klar på båden, bl.a. skiftet den ene rebeline, som vi har set er blevet lidt beskadiget. Vi er meget opmærksomme på skrog, tovværk, liner og sejl, da vi helst vil reparere eller forny mens vi er i havn. Der skulle nødigt ske noget uforudset midt ude på Atlanten, hvor en reparation er meget mere besværlig, og i hårdt vejr kan være skæbnesvanger. Vi er mentalt ladet op til den sidste
Atlanterhavspassage.
Vi mailer til børnene og familien at vi tager af sted, og
Niels sender en mail til Lagoonforhandleren, at nu er vi på vej, så der er
ingen problemer med at overholde den aftalte tid.
Vi tjekker ud, og vinker farvel. Niels går en ”æresrunde” i
havnen, mens jeg får pakket fendere og tovværk væk.
Azorerne er nogle spændende øer, som vi godt kunne bruge en
ferie på en anden gang. Det har været en kold, regnfuld og blæsende uge, man
skal måske besøge Azorerne lidt senere på året, vi har været her i slutningen
af maj.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar