Sct. Vincent:
Vi går ind i Chateaubelair. Niels har læst, at her er politi og told. Han og Anna tager dinghyen i land for at få hende tjekket ud af Mevoy, og os tjekket ind på Sct. Vincent og Grenadinerne. De når politiet, som også er immigration, men tolderne gik kl. 16, dvs. at Anna ikke er tjekket ud. De kommer begge tilbage til Mevoy, de skal ca. 3 sømil længere sydpå for at komme til tolderne. Der var nogle unge fyre på kajen der ville sejle dem derhen i en hurtig speedbåd, men det var en helt vild pris de ville have for dette. Niels og Anna skynder sig at sejle af sted, dvs. Niels skynder sig, og jeg skynder på Anna. Kl. er lidt over 17, de tager af sted i jollen til tolden i Wallilabou ca. 3 sømil sydpå. Efter 1 time får jeg en sms fra Niels, at alt er OK. Nu begynder det at blive mørkt. En Boy kommer med frugt, som Niels har bestilt og betalt forud, så der findes da stadig ærlige mennesker. Han synes godt nok, at han vil have noget til hans mor, så hun kan bage og lave suppe. Jeg siger, at jeg ikke skal have hverken brød eller suppe, så padler han af sted igen. Nu begynder det for alvor at blive mørkt, og jeg bliver nervøs for Niels. Endelig ringer han, kan ikke helt orientere sig i mørket, jeg tænder håndprojektøren og blinker med den, får en sms at nu kan han se mig, og endelig efter næsten 3 timer, er han tilbage ombord. Han kom af med Anna, men hun havde ikke penge til at tjekke ind på øen, så dem måtte Niels betale for at komme af med hende. Lidt let aftensmad, og så til køjs.
Næste morgen tager vi knap 3 sømil sydover til Cumberland Bay.
Undervejs ser vi sæler, endnu en ny slags.
Cumberland Bay er en fin lille bugt, her smider man anker, og får
et tov i land omkring et træ, en palme eller en cementklods. Vi bliver fortøjet
ved en af Fisherman´s klodser. Fisherman hedder Joseph, og har en restaurant
ved stranden, som bestyres af hans søn og svigerdatter. Joseph bor der, laver
halskæder mm., og sejler ud og hjælper med fortøjninger og sælger alt muligt.
Joseph er dårligt gående, men i sin lille robåd klarer han sig fint. En dag,
hvor nogle nordmænd er ved at lægge til, falder han i vandet. Jeg råber
forskrækket til nogle af de andre, der er lige i nærheden af ham, de siger bare
rolig, han klarer sig. Ganske rigtigt, Fisherman svømmer hen til sin jolle,
skubber den svømmende i land, kommer op i den igen, og hurtigt er han tilbage
ved nordmanden for at tjene en skilling. Der er en del restauranter langs den
lille bugt, og hver restaurant har sine egne træer eller lign. til fortøjning,
og tjener lidt ved det. Derudover kommer der frugtsælgere, men de er ret dyre
med deres ting.
Cumberland City ligger lidt op ad bjerget, en helt nybygget lille
by. De lokale fortæller, at byen blev ødelagt ved en storm, og regeringen har
nu opført denne lille, farvestrålende by til indbyggerne, som de lokale kalder
Hollywood. Vi befinder os godt i Cumberland Bay, og bliver her nogle dage,
tager den lokale bus ind til øens hovedstad, Kingstown. Vi står ved busstoppet
ved Hollywood, og busserne dytter og kører forbi, en lokal anbefaler os at tage
bussen den modsatte vej, for at få plads i bussen, det betaler man en ekstra
Ø-dollar for, kører så en halv time nordpå, hvor bussen vender, derefter sydpå
ad samme vej, men nu har vi plads i bussen, turen tager alt i alt knap 2 timer,
alt dette for i alt 6 ø-dollars. Bussen er en 9 personers bus, som sagtens kan
indeholde 16 passagerer. Vi ser nu øen fra landsiden, og skal lige love for, at
det er bjergkørsel på meget smalle veje. Når man nærmer sig et vejsving med
dårlig oversigt, dyttes der 2 gange, for at gøre eventuelle modkørende
opmærksomme på, at man er der. Det er et fattigt land, og det kniber med
oprydning. Når en bil går i stykker, bliver den stående, og brugbare reservedele
fjernes, men udover det står den til den ruster op, vi bliver glade for den
danske model med skrotningsafgift.
Vi kommer forbi kystbyerne sydover, og endelig er vi i Kingstown.
Vi havde håbet, at vi kunne få handlet ind her, men det er begrænset, hvad de har.
Der er boder alle steder med frugt og alt muligt andet, det ser mest af alt ud
til, at de også her lever af at sælge til hinanden. Der er et hektisk liv
og uro. Vi sidder og får os en "Dobbelt", en hvedemels tortilla med
bønner, da en dansker snakker til os. Han har bosat sig hernede, arbejder på en
restaurant i Den Blå Lagune, og udlejer ferielejligheder.
Med bussen tilbage til den stille og rolige Cumberland Bay, hvor
vi er glade for at være. Niels har set på AIS, at Karma ligger i Wallilabou, vi
tager jollen hen og hilser på dem.
Jeg trænger til at blive klippet igen, og vi har læst, at man her
henvender sig på den restaurant, hvor de lokale holder til, og bliver klippet
under palmetræerne ved Mojito Bar. Niels spørger i baren, om der er en der kan klippe
mig, straks rejser en mand sig og spørger, om jeg selv har en maskine med, og
her skulle jeg have stoppet, men i stedet for siger jeg nej, og at jeg skal
klippes med saks. OK, så vent lidt mens jeg henter min saks, siger han. I
mellemtiden får vi os en øl sammen med en fransk pige, som i 3 måneder har
ligget i sin båd i Cumberland Bay. Hun hjælper til på Mojito Bar, og tjener
lidt ved det.
Manden kommer tilbage med kam og saks, og jeg bliver anbragt på en
stol i et bådskur med bliktag, jeg kan se både strand og palmer, så lidt
eksotisk er det. Så går manden i gang, første klip er meget kort, nu kommer den
franske pige og hjælper ham, hun tager kammen, løfter håret lidt og siger CUT.
Niels står og griner, tager et billede, og jeg bliver chokeret, det er meget
kort og ujævnt, jeg skulle vist i stedet for have ladet Niels klippe mig med
skægtrimmeren, det var blevet bedre, og nogle dage senere retter han de
mest ujævne steder. Nå pyt, det er dejligt med kort hår, og det vokser jo
hurtigt ud igen, men næste gang lader jeg mig ikke narre af turistbøger, men
vil finde en ordentlig frisør.
Efter 3 overnatninger i denne hyggelige bugt, med meget venlige og
imødekommende mennesker, vil vi videre sydpå. Vi sejler ind i Petit Bayhart, en
bugt, som er til salg. Det er en lille, flot bugt. Videre sydover for fog, med
fin halvvind. Syd for øen blæser det som sædvanligt op, motoren startes, og vi
tager foggen ned. Går ind i Den Blå Lagune. Her havde vi forventet et rigt
sejlerliv, med fyldte barer og restauranter, men bliver skuffede, her er ikke
ret mange. Vi lægger for en gangs skyld til ved bro, det koster 348,00 kr. Det
er et uroligt sted at ligge, så vi bliver her kun 1 nat. Nogle danskere på
broen, bliver inviteret over på en kop kaffe.
Vi går sydpå med fog til den næste ø: Bequa, efter godt 2 timer er
ankeret kastet her, ikke langt fra Karma og en anden dansk båd. Det er dog
først i 3. forsøg ankeret bider. Vi har læst, at man ikke skal lægge sig ved
bøjer her, da de er ret ustabile.
Bequa:
Vi ligger i Port Elizabeth, øens hovedstad. Det er et hyggeligt
gensyn med Karma, vi tager jollen til Lower Bay, som Niels kalder Lovers Bay,
det lyder lidt mere romantisk. Jeg får en svømmetur, og bagefter en øl i baren,
som koster 10 Ø-dollars, lige i overkanten synes vi. Baren kaldes
Svenskerbaren, da det er et svensk par, der har slået sig ned, og driver den.
Martin kommer forbi Mevoy, han er for 22 år siden sejlet herover i
sin spækhugger. Den er nu skiftet ud med en sydafrikansk bygget kølbåd. Martin
fortæller, at han stadig er på arbejdsmarkedet i Danmark, og at han siden da,
har brugt alle sine ferier her på båden sammen med Anette, hun er dog ikke med
denne gang, da de har fået et barnebarn. Martin kan fortælle os en masse om,
hvor det er godt og sikkert at sejle, om ind- og udklarering osv. Her er
dejligt, men vi er nu enige om, at vores tur og længde på turen passer os
bedre.
Folkene i land er venlige og imødekommende, og de har ikke helt
den aggressive markedsføring, som vi har oplevet andre steder. Der er en del
restauranter langs bugten, og alle har Wi Fi, så det benytter vi os af, og
siden en øl på restaurant som regel kun koster 1 ø-dollar mere end i
forretninger, bliver det her vi får os en øl, og samtidig kommer på nettet.
Her er frugtmarked og ”skrammelmarked”. Vi har efterhånden lært,
at man kan få 2 bananer for 1 ø-dollar, så hvis de forlanger mere, får de ikke
solgt noget til os. Man kan hurtigt se, når en turist cruiser er på vej, så
stilles der utallige boder op, ligesom taxaerne holder lige ved den bro
turisterne kommer fra. Der er kun en enkelt dag med regn. Vi havde i forvejen
læst, at regntiden her i Caribien skulle være forbi i slutningen af november,
eller begyndelsen af december. De lokale fortæller, at det er helt usædvanligt,
at der stadig regner her i januar.
Niels og jeg tager den lokale bus syd på til Derrick. Også her er
der en restaurant. Værten viser os, at han kan lave en fisketallerken med
Conch, det er nu ikke lige her vi har lyst til at smage Conch, som er det
indmad der er i en conkylie.
Karma tager af sted, det samme gør Martin og hans gæster, efter at
Niels har hjulpet ham med at sætte hans ror fast. Til gengæld ligger Sif her en
morgen, og vi får en hyggelig snak med dem i land.
Mayreau:
Vi kan godt lide at være her, men vi skal jo opleve mere, så en
morgen, efter en lille uges tid, hiver vi ankeret op, og begiver os sydpå. Vi
går stille og roligt med rebet fog og storsejl, der blæser en jævn vind, så vi
kunne sagtens have sat mere sejl, men der er ikke langt imellem Grenadinerne, og
vi har god tid, så vi tager den med ro. Vi går til Mayreau, og ville egentlig
ankre i Saltwhilstle Bay, men der er fyldt med ankerliggere, og meget uroligt
vand, så vi går videre til Saline Bay. Her er stille og roligt, indtil der
kommer en hurtigfærge, der snor sig indimellem ankerliggerne med fuld fart,
hurtigt får passagerer om bord, og derefter fuld fart ud igen. Nå, vi lå
heldigvis ikke tættest på dens rute. Desværre har vi mistet vores flag og
flagstang undervejs hertil. Vi fik nyt Dannebrog og nyt klubflag i julegave,
dem har vi heldigvis ikke fået taget i brug endnu, da jeg først skal have givet
Dannebrog neglelak på spidserne, for at det kan holde lidt bedre. Jeg får
ordnet dette, og Niels hejser det nye Dannebrog i et af vanterne, det ser ud til
at fungere fint. Klubflaget fra BBK bliver også skiftet ud, gad vist, om der
tidligere er blevet flaget med det her på disse kanter? Tak for flagene børn og
svigerbørn.
Stranden er flot, med hvidt sand, og palmer i baggrunden.
Vi tager jollen i land, går en tur. Byen ligger på toppen af en
bakke, eller skal vi sige et bjerg? Her ser renere ud, husene er meget mere
velholdte end vi hidtil har set. Vi går igennem byen, hvor folk hilser venligt
på os, op til kirken der ligger på det højeste punkt, og her kan vi se vand til
begge sider, og har en flot udsigt til bugten hvor vi ligger. Vi kan se en
masse små og lidt større øer, det er et flot syn. I byen møder vi søde små
gedekid, og ser et indelukke med skildpadder.
Jeg bader, her er meget kraftige dønninger, så selv om stranden
ligner en fra en turist brochure, er det godt, at vi ikke var her, da
børnebørnene var på juleferie, for dønningerne er simpelthen for voldsomme til,
at de ville kunne bad her. Det ville nu også have været for langt at sejle frem
og tilbage på 2 uger. Vi tager jollen om til Saltwhistle Bay, her er flot, og
dønningerne knap så kraftige, så Niels går minsandten med ud og bade. Vi er ude
at spise, Niels spørger om de tager Visa kort, det er ikke noget problem, men
da der skal betales, er der ingen connection. Servitricen forsøger på en anden
bar, og i et supermarked, men ingen steder virker kortet, vi har ikke ret mange
Ø-dollars tilbage, så kromanden ender med at komme, og må nøjes med de penge vi
har, vi kunne jo ikke gøre for det. Der er ingen bankautomat på øen.
Union Island:
Næste morgen tager vi direkte imod Syd. Der er kun 5-6 sømil, så
vi går for motor. Det er en flot tur imellem de mange små øer, der hele tiden
dukker op her i Grenadinerne.
Vi lægger til i Clifton Bay ved siden af Norske LEA, som vi kender
fra ARC+. Det lykkes først at få ankeret til at bide i 3. forsøg. De vinker til
os fra LEA, de er klar til at sejle ud kort tid efter at vi er kommet. Havnen
ligger inden for et koralrev mod øst, og bjergene fra øen til vest. Midt i
havnen er der også et koralrev. På koralrevet mod øst er der en lille
restaurant. Vi har fået fortalt, at en mand begyndte at lægge konkylier i en
bunke på koralrevet, og efter nogen tid, havde han fået lavet sin egen lille ø,
hvor han nu har startet en udskænkning, øen kaldes Happy Island. Vi tager
jollen derover, og får en rompunch, han river lidt muscatnød over, det giver en
god smag.
Vi tager jollen ud på revene, og ser det igennem vandkikkerten,
det fungerer fint at se det på den måde.
I land ser det ud som om turisterne har forladt stedet for en del
år siden, og de stadig forsøger at holde fast i turisme som deres levebrød. Der
er en masse boder rundt om et lille torv, de sælger alle de samme frugter, og
vi ser ingen grøntsager. Frugtpriserne er nogle gange højere end i hjemme.
Supermarkederne har toiletpapir, kiks og dåsemad, vi finder jakabov og
forskellig tulip dåser alle steder, derudover er det småt med udvalget. Lidt
kylling, som viser sig at være høne, mel, ris og lignende. Lokalbefolkningen må
leve af høns og fisk. Der er mange restauranter. Vi går ind i en, der
reklamerer med Wi Fi, men da vi spørger efter det, virker det ikke, og vil
blive lavet i næste uge, de fik så ikke solgt noget til os. En anden restaurant
er åbnet med drikkevarer juleaften, og starter først med at sælge mad fra i
morgen ( Det er den 17. januar), men der er Wi Fi, og vi køber en øl. Får læst
mails, og messenger lidt med Inger, det er hyggeligt. Befolkningen er her, som
de andre steder vi har været, en blanding af de oprindelige, europæere og
slaverne, som nok har tilføjet de fleste gener, for alle er sorte. De er meget
venlige og imødekommende. Her er de ikke så påtrængende med at sælge varer fra
deres joller. Efter 2 dage her, er vi dog klar til at tjekke ud fra Sct. Vincent
og Grenadinerne, og går videre sydover til Carriacou. Ved udtjekningen fik vi
forhåbentlig for sidste gang spørgsmål vedr. den franske Anna, om hvordan hun
kom videre fra Sct. Vincent? Med Fly, svarer Niels.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar